Penyataan Organisasi

Misi

Menjadi jabatan yang sentiasa menyediakan perkhidmatan kewangan yang terkehadapan dan menyokong aspirasi Universiti.

Visi

Menjadi jabatan yang sentiasa menyediakan perkhidmatan kewangan yang terbaik.

Wawasan

Bertekad memberi perkhidmatan kewangan yang cekap, amanah dan proaktif selaras dengan falsafah dan wawasan Universiti.

Dasar Kualiti

Jabatan Bendahari bertekad memberi perkhidmatan dan pengurusan kewangan Universiti yang berkualiti melalui pelaksanaan dan penghayatan sistem pengurusan kualiti yang cekap, berkesan serta memenuhi keperluan pelanggan dengan penambahbaikan berterusan dalam ruanglingkup keperluan berkanun.


Objektif Umum

  • Menguruskan kewangan Universiti dengan cekap dan berkesan.
  • Menyediakan maklumat kewangan dengan cepat dan tepat kepada pelanggan.
  • Memberikan perkhidmatan pelanggan yang memuaskan.
  • Menambahbaik sistem pengurusan kewangan secara berterusan.
about-img

Piagam

  • Menyediakan maklumat kewangan yang diperlukan selaras dengan keperluan pelanggan dan keperluan berkanun mengikut masa yang ditentukan.
  • Memberi perkhidmatan yang memuaskan kepada pelanggan melalui penambahbaikan sistem pengurusan kualiti secara berterusan
  • Mengurus fungsi utama kewangan mengikut objektif yang telah ditetapkan.
  • Aduan pelanggan akan diberi maklumbalas tidak lewat tujuh (7) hari dan tindakan selanjutnya akan diambil tidak lewat dari lapan belas (18) hari dari tarikh terima aduan.
  • Memberi perkhidmatan yang cekap dan mesra pelanggan.
Image

Objektif Kualiti

85
UKM-SPKPPP-PP03 Perolehan Universiti % perolehan pembelian terus (pesanan Rasmi sehingga RM3,000) diuruskan tidak lewat sepuluh (10) hari bekerja dari tarikh terima dokumen lengkap.
90
UKM-SPKPPP-PP04 Pengurusan Bayaran % dokumen bayaran (bekalan/perkhidmatan/kerja) dikemukan ke Jabatan Bendahari selewat-lewatnya tujuh (7) hari bekerja dari tarikh terima dokumen lengkap.
80
UKM-SPKPPP-PP05 Penilaian Prestasi Pembekal % pembekal yang dilantik mencapai penilaian prestasi sekurang-kurangnya memuaskan (Gred B) pada setiap kali penilaian.
85
UKM-SPKPPP-PP07 Prosedur Pengendalian Aduan dan Maklum Balas Pihak Berkepentingan % pelanggan berpuas hati terhadap perkhidmatan.
80
UKM-SPKPPP-PP12 Pengurusan Latihan % staf PTJ mengikut latihan sekurang-kurangnya empat puluh (40) jam dalam setahun.
UKM-SPKPPP-PP06 Pengurusan Aset Alih Melaksanakan pengurusan aset alih terbaik dengan mendapat skor pematuhan sekurang-kurangnya empat (4) bintang melalui pemeriksaan /pemeriksaan kendiri.
UKM-SPKPPP-PP08 Pemeriksaan Keselamatan dan Kesihatan Tempat Kerja Menjalankan pemeriksaan tempat kerja sekurang-kurangnya dalam tempoh tiga (3) bulan sekali.